Geni?

"Jag är en blandning av geni och galenskap men ibland tar det ena övertaget"


Säger det säkert 100 gånger om dagen att linjen mellan geni och galenskap är hårfin men nu ska jag faktiskt sätta ord på den tanken. För jag kan inte säga samma sak varje gång jag ser en genialisk psykfilm eller läser en helt vrickad bok. Så jag kan ju alltid försöka definera vad jag menar när jag uttrycker mig om denna linje.
Även det mest störda och helt absurda kan vara så genialiskt att det är lite världens-högsta-IQ-varning på det. Oftast visar det sig i filmer när handlingen är så extrem att man mår riktigt illa. Men just morden och allt brutala står då ganska klart för galenskapen eftersom det bara är helt sjukt vrickat. Det geniala visar sig först när man får ihop en hel handling utan att det finns några synbara sprickor som avslöjar allt. Tex Saw filmerna. Hela tiden sitter man på helspänn för det bara är för brutalt men samtidigt blir man fascinerad av hur skickligt allt är och hur otroligt väl allt hänger ihop utan att det blir förutsägbart. Då kan jag undra hur regissören egentligen tänker och om denne verkligen är psykiskt stabil. Att jag skriver om det just nu efter att ha plågat folk med min "linjen är hårfin" i evigheter är att jag just kolla klart på Hannibal Rising som gick på tv ikväll och fast jag hade svårt att hänga med i filmen (Johannas fel eftersom hon precis kommit hem från NY och då åker ut hit till landet) kunde jag inte sluta fascineras över allt som hände.

Men samtidigt är det väldigt läskigt att det finns människor i verkliga livet som faktiskt kan genomföra saker som i filmer och inte åka dit för det då de är så skickliga att röja sina spår och genomföra allt så smidigt. Om någon åker fast blir de stämplade som psykiskt störda men är dom egentligen inte genier ibland? Visst, någon rubbning måste man ha för att kunna genomföra extremt brutala brott(då menar jag inte mord där blod flyger överallt utan när offrena plågas). Just när det inte är mord bara för att mörda utan mer hämnd eller med ett visst syfte hur får dom ihop allt för att allt ska gå enligt planerna? Att få allting att matcha så exakt det är fan ruggigt.

Jag tycker att det hela egentligen är väldigt creepy men ändå blir jag så fascinerad av vissa historier om folk som kan utföra mord som i Hannibal för det finns en mastermind bakom allt. Och det är det som är linjen. Är man egentligen inte lite av ett geni som kan utföra allt vid mord och gör det så smidigt som att man har all vetskap inom den mänskliga kroppen?


Kommentarer
Postat av: alex

helt ärligt nu, hur många timmar tog det dig för att skriva allt det där?

2009-06-22 @ 01:32:33
URL: http://alexandralenander.blogg.se/
Postat av: Sara

Du, det tog mig faktiskt bara 10 min

2009-06-22 @ 21:41:49
URL: http://bachen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0